Інтернет-безпека для дітей

З розвитком світу та сучасних технологій батьків вже не дивує їх трирічна дитина, яка може самостійно увімкнути комп’ютер та знайти серед безлічі папок саме той мультик, який треба. Це вже не той світ, коли по телебаченню виділявся окремий час на мультфільми. І найгірше, що було – це пропустити їх.

Зараз діти схоплюють все на льоту і встигнути за ними прослідкувати практично нереально. Саме тому, дуже часто вони потрапляють в різноманітні неприємні ситуації. Одним із джерел небезпек зараз є інтернет. На жаль, там діти черпають не лише корисну інформацію для свого розвитку та освіти, а й наштовхуються на ряд небезпечних ситуацій.

Тому компанія "Київстар" розпочала всеукраїнську соціальну програму з безпеки дітей в інтернеті під назвою "Розкажи дітям про безпеку в інтернеті". Основною метою цієї ініціативи є бажання привернути увагу широкої громадськості до існуючої проблеми та закликати розповісти дітям про правила безпеки в інтернеті.

"Світ змінюється з неймовірною швидкістю, - зазначив Віктор Гальчинський, менеджер зі зв’язків з громадськістю Львівської філії "Київстар". – і розвиток комунікаційних технологій цьому сприяє. З кожним роком збільшується кількість проникнення інтернету в наше життя. Разом з цим збільшується і кількість користувачів, в тому числі дітей. За даними Інтернет Асоціації України інтернетом користується понад 17 млн. населення України. Ще понад 8 млн. – це діти та підлітки. І хоч мережа дає дуже багато корисної інформації як для освіти, так і для саморозвитку, у ній же на дітей чекає і багато загроз. Тому компанія "Київстар" спільно з Інститутом психології ім. Г. С. Костюка Національної академії педагогічних наук України вже четвертий рік проводить довготривалу соціальну програму "Безпека дітей в інтернеті".

Небезпеки в інтернеті

· Багато дітей та підлітків занадто довіряють інтернету та поширюють у соціальних мережах інформацію особистого характеру, наприклад, номер телефону, адресу, особисті фото тощо.

· Діти в мережі знайомляться з невідомими людьми і близько 60% дітей потім зустрічаються з ними у реальному житті, не знаючи, що це за люди і чи можна їм довіряти.

· Дитина може зіштовхнутись із шахрайством, онлайн-насиллям або порнографією

Що зроблено для створення безпечних умов користування інтернетом дітьми?

Компанія "Київстар" налагодила співпрацю з Міністерством Внутрішніх Справ України з протидії поширення забороненого контенту. Для цього створений спеціальний алгоритм дій, котрий допомагає відстежувати зловмисників, видаляти заборону для поширення інформацію та карати винних.

У 2010 році "Київстар" запровадив безкоштовну послугу "Батьківський контроль" для мобільних інтернетів. В разі, якщо дитина хоче скористатись інтернетом та зайти на небезпечний інтернет-ресурс, на телефоні з’являється повідомлення з пропозицією зайти на інші сайти, що вважаються перевіреними та безпечними для дитячого користування.

Крім цього, компанія проводить виховні бесіда та відкриті уроки з учнями та їх батьками, де розповідає про загрози для дітей в мережі та як їм запобігти.

Був створений перший в Україні науково обґрунтований посібник для батьків "Діти в Інтернеті: як навчити безпеці у віртуальному світі". Він містить певні правила і рекомендації батькам і вчителям для забезпечення безпеки дітей у мережі. Посібник рекомендований Міністерством освіти і науки України для використання у школах.




Чим привабливий інтернет для дитини?

Не варто повністю забороняти використовувати інтернет своїй дитині, адже крім розваг у мережі діти вчаться спілкуватись, самовиражатись та розвивають коло своїх інтересів. За допомогою комп’ютера дитина вчиться самостійно розв’язувати поставлені задачі, а нові знання розширюють кругозір, розвивають кмітливість та лідерські якості.

Тим більше, в сучасних умов інтернет дає досуп до неймовірної кількості інформації, яка знадобиться дітям і підліткам у навчанні. Зараз вже нікого не здивує, якщо дитина отримує додаткові завдання за допомогою електронного листа.

Варто пам'ятати!

· Старайтесь перевіряти ті сайти, куди заходила ваша дитина за допомогою історії на вашому комп’ютері. Так ви зможете хоч якось бути впевненими, де буває ваша дитина, з ким спілкується, чим цікавиться.

· Підвищуйте власну комп’ютерну компетентність. Так ви зможете говорити з дитиною однією мовою. Варто частіше розмовляти з дитиною, стати для неї другом та порадником, щоб, в разі виникнення необхідності, дитина не боялась порадитись з вами, що робити в тій, чи іншій ситуації.

· Розкажіть дитині про небезпеки, з якими вона може зіткнутись в мережі. Так вона не розгубиться та звернеться за допомогою. Тому дуже важливо, щоб дитина відчувала ваше розуміння та підтримку.

· Можете поставити комп'ютер не в дитячій кімнаті, а там, де ви проводите більшість часу. Так ви ненароком зможете підглядати, куди заходить ваша дитина.

· Використовуйте технічні засоби захисту. На сьогоднішній день сьогодні є безліч программ для комп'ютера, які будуть блокувати доступ до сайтів, де розміщений заборонений контент.

Перевірені та безпечні сайти

Спільно з Інститутом психології ім. Г.С. Костюка НАПН України "Київстар" створив "білий список" рекомендованих сайтів для дітей. Це ті сайти, за якими активно та совісно слідкують модератори та не допускають зловживань з боку користувачів.

Перелік складається з 44 безпечних і корисних онлайн-ресурсів, список яких можна переглянути на нашому форумі.

"Гарячі" лінії з інтернет-безпеки

В разі необхідності, ви можете звернутись за консультацією до експертів, котрі нададуть вам компетентну допомогу.

· Online-bezpeka.kyivstar.ua – консультант з онлайн-безпеки від компанії “Київістар"

· Internetbezpeka.org.ua – тут ви можете повідомити про випадки дитячої порнографії в інтернеті.

· Національна "гаряча" лінія з питань протидії домашньому насильству і захисту прав дітей – 0 800 500 335 (безкоштовно для дзвінків із стаціонарних телефонів на території України) та 386 (безкоштовно для дзвінків з телефонів мобільних операторів "Київстар" та "МТС")

· Телефон Довіри МВС України: +38044 254 76 04


Інтернет-залежність: боремося чи піддаємося?

Сьогодні наша реальність така: дитина сидить зноутбуком напідлозі, жадібно намагається пройти онлайн-гру ізбити нарешті настирливий корабель противника! Навітання він відповідає кивком голови, недбалим махом руки ішвидкою відповіддю «мама-не-заважай-мені-я-дуже-зайнятий!». Все, щозалишається робити батькам— задуматися, спробувати змінити ситуацію ібезнадійно зайти вглухий кут.

Якщо вашому «Інтернет-шпигунові» від 11— 17років, івін тривалий час (більше 2-х годин дня) сидить біля комп’ютера, тоді вам варто уважніше ознайомитися якзфізичними, так іпсихологічними симптомами Інтернет-залежності.

Фізичні симптоми визначити більш реально, ніж психологічні. Узв’язку зцим миперераховуємо найбільш поширені:

— біль узап’ястях

— сухість вочах

— порушення сну

— головний біль

— біль успині

— нерегулярне харчування

— порушення сну

Наявність декількох характеристик увашої дитини вже говорить проте, щовін проводить необмежений час заноутбуком. Щоб зберегти здоров’я вашого чада, потрібно діяти ішукати альтернативу!

Шукаємо виходи зситуації, що склалася:

—Обмежте час користування Інтернетом до30хвилин надень. Натомість купіть квитки вкіно для дитини таїїдрузів. Повірте, всі будуть тільки щасливі!

—Використовуйте час, проведений вІнтернеті зкористю. Наприклад: попросіть дитину пограти всуперцікаву гру завтра, асьогодні подивитися онлайн-трансляцію зПарижу. Познайомте його зЕйфелевою вежею, Тріумфальною аркою іЛувром.

—Нелінуйтеся, нездавайтеся ібудьте хитрими. Попросіть про допомогу: наприклад, вам дуже потрібно дізнатися ім’я кота зтвору Булгакова «Майстер іМаргарита». Проінструктуйте, підкажіть, щоспочатку потрібно зайти впошукову систему, далі ввести ім’я твору іпочати пошуки. Діти люблять допомагати івідчуватите, щовони потрібні.

Ваше основне завдання: нелякати дитину Інтернет-залежністю, ашукати альтернативні рішення. Впевнені, щоувас все вийде. Головне— нездаватися інепіддаватися!


Кібербулінг та дорослий контент: як вберегти дитину

Дітям необхідно відчувати себе самостійними танезалежними, особливо укористуванні Інтернетом. Завдяки цьому вони розвиваються івідкривають нові можливості, таіноді їхможуть спіткати недуже приємні сторони віртуального світу. Такі, яккібербулінг та«дорослий» контент.

Раніше хуліганів можна було зустріти навулиці або вшколі, тазараз вони частково перейшли вІнтернет. Цифрові технології відкрили багато нових можливостей, нажаль, для шахраїв також. Урезультаті цього івиник кібербулінг.

Якщо невдаватися удеталі йскладні терміни, кібербулінг— переслідування повідомленнями вІнтернеті, щомістять образи, погрози таагресію; цепідлітковий віртуальний терор, напад ізметою завдати психологічної шкоди. Простіше кажучи— сучасний цифровий аналог дитячого знущання. Останнім часом основною платформою для кібербулінгу стали соціальні мережі.

Замість того, щоб поставити підніжку, пишуть агресивну SMS; замість стусана залякують усоцмережі; замість насмішок іобраз розповсюджують конфіденційні дані про дитину, створюють фальшиві профілі нарізноманітних сайтах, тероризують нічними дзвінками тощо. Проблема утому, щовинеможете піти додиректора школи йпопросити вжити заходів щодо хуліганів— вІнтернеті інші правила.

Здавалосяби, щотут такого— нузаважатимуть дитині спокійно сидіти вчаті чигратися вонлайн-гру, але цевсе може привести досерйозних наслідків. Завдання батьків— вберегти дитину від подібного, або, якщо вже таке трапилося, мінімізувати моральну шкоду.

Варто дотримуватися кількох простих правил:

— Поясніть дитині, щотаке кібербулінг.

— Навчіть дитину дотримуватися правил безпеки вІнтернеті: обирати складні паролі йрегулярно їхміняти, помірковано обирати коло спілкування умережі, обирати надійні сайти тасервіси для користування.

— Регулярно перевіряйте, чим займається дитина вІнтернеті (проте поважайте їїособистий простір), які сайти відвідує, зким спілкується. Таким чином, визможете запобігти кібербулінгу.

— Якщо вберегти від проблеми невдалося, потрібно потурбуватися проте, аби мінімізувати моральну шкоду— підтримайте дитину, заспокойте, поясніть, щотрагедії несталося. Нуй, звісно, повідомте адміністрацію сайту (чату, ігрового серверу тощо) про випадок кібербулінгу, адже цеїхній обов’язок слідкувати затим, щоб такого нетраплялося

Всі прекрасно знають, щозаборонений плід— дуже солодкий. І«найсолодшим» таким плодом Інтернету є«дорослий» контент. Спокуси клікнути йподивитися відео відповідного характеру переслідують користувача постійно. Іможе статися так, щоспокуса візьме гору саме над вашою дитиною. Цього можна йтреба уникати, адже споглядання сцен сексуального чинасильницького характеру може завдати психіці дитини великої шкоди. Щоможуть зробити відповідальні батьки?

  • Встановіть програмне забезпечення, яке блокуватиме доступ доподібних матеріалів.
  • Ужодному разі непогрожуйте покаранням дитині завідвідування небажаних сайтів— поясніть, чому ценеприйнятно, чому цевас засмутить ічому так робити неварто
  • Збережіть довіру дитини— наголосіть натому, щонезайве порадитися звами щодо того, які сайти варто відвідувати, аякіні. Аргументуйте свою позицію.
  • Якщож запобігти невдалося, несваріть інекарайте дитину (цеможе лише посилити потяг доподібних матеріалів)— удружній ідоброзичливій розмові поясніть, щоціматеріали ненесуть нічого хорошого насправді, щонатаких сайтах можна стати жертвою вірусного програмного забезпечення, яке може пошкодити комп’ютер, щочас вІнтернеті можна провести зізначно більшою користю.
  • Якщо ваша дитина активно користується мобільним інтернетом, щоконтролювати практично неможливо, тоді варто задуматись над встановленням спеціальної програми. Одна зних— цепослуга «Батьківський контроль» від Kyivstar, яка відкриває доступ тільки дообмеженого переліку безпечних такорисних сайтів для дітей. Можете бути певні— серфінг дитини буде безпечним!

Співпрацюйте звашою дитиною, небудьте суворим наглядачем, ітоді винелише збережете довіру, але йубезпечите дитину від негативу вмережі. Розкажіть дітям про безпеку вІнтернеті!

Як убезпечити свою дитину в Інтернеті: технічні засоби

Дуже просте правило— навчити чомусь можна лише тоді, коли тисам розумієшся упитанні. Так, відсутність комп’ютерної обізнаності убатьків убільшості випадків єосновною причиною зниження онлайн-безпеки дітей.

Безпека вашої дитини вІнтернеті починається саме звас. Адже від вашої обізнаності йкомп’ютерної грамотності, упершу чергу, залежить, наскільки безпечним для дитини буде віртуальний світ. Щотреба робити?

— Слідкуйте, аби накомп’ютері небуло небажаної для дитини інформації.

— Регулярно переглядайте електронну скриньку, незалишайте увідкритому доступі документи йфайли «для дорослих».

— Налаштуйте запаролений вхід докомп’ютера для різних користувачів.

— Очищуйте історію браузера від слідів перебування нанебажаних для дитини сайтах; своєчасно видаляйте матеріали небажаного змісту, аби виключити можливість їхперегляду неповнолітніми.

— Перевіряйте історію браузера, щоб розуміти, якими сайтами тасервісами користається дитина.

— Незабувайте проте, щозаборонені ресурси можуть завантажуватися автоматично під час відвідування сайтів зконтентом, який немістить небезпеки для дітей. Тож неварто одразу сварити дитину завідвідування сайтів ізнебажаним контентом— вона могла бути абсолютно доцього непричетною.

Необхідно також навчитися правильно підбирати програмне забезпечення для захисту дитини від інформаційних загроз.

Антивіруси. Антивірусне програмне забезпечення захищає комп’ютер від шкідливих програм, діяльності хакерів, спаму, шпигунськогоПЗ іт.д. Важливо: антивіруси потрібно регулярно оновлювати, аби забезпечити максимальний захист.

Приклади антивірусів:

—Kaspersky Internet Security. Окрім основних функцій захисту, надає можливість створити окремий профіль для дитини збажаними параметрами таобмеженнями.

—Panda Internet Security 2009. Запобігає доступу донебажаного контенту вІнтернеті.

—ESET Smarty Security4. Дає можливість налагодити персональний брандмауер.

Батьківський контроль для ПК. Такі програми працюють запринципом «чорного» або «білого» списків. Хоча «чорні списки» постійно оновлюються, проте далеко незавжди небажані сайти вчасно відстежуються. «Білі списки» включають сайти, рекомендовані для дітей, вчому йполягає їхня перевага.

Також варто взяти доуваги безпечні для дітей пошукові системи: gogul.tv, search.icensor.ru, quinturakids.com

Користуючись наведеними вище порадами, визможете бути спокійними завашу дитину— користування Інтернету буде нелише цікавим ікорисним, але йбезпечним


Батькам

5 простих правил онлайн-безпеки:

1. Підвищуйте власну комп'ютерну та інтернет-обізнаність.

Щоб убезпечити свою дитину у Мережі Ви маєте знати про інтернет, принаймні, не менше за неї.

2. Станьте для дитини порадником. Опановуйте інтернет разом.

Повідомте дитині, що вона може звернутися до Вас у будь-якій ситуації. Якщо в інтернеті (у повідомленні електронної пошти, на сайті, форумі, чаті) щось не зрозуміло, хвилює або загрожує, дитина завжди має звертатися по допомогу до Вас.

Інформація та послуги в інтернеті не завжди безпечні, тому перш ніж завантажувати, копіювати чи встановлювати будь-що з інтернету, дитина має порадитися з Вами. Навчіть перевіряти інформацію з Мережі за допомогою додаткових запитів і звернення до перевірених джерел.

3. Станьте для своєї дитини другом у соціальних мережах, або попросіть близьких знайомих зробити це.

Якщо Ваша дитина не бажає підтверджувати дружбу з Вами, попросіть Ваших друзів молодшого віку подружитися з нею у соціальних мережах. Ви завжди маєте знати, чим займається та з ким спілкується Ваша дитина у Мережі.

4. Встановіть на мобільному телефоні своєї дитини безкоштовну соціальну послугу «Батьківський контроль». Регулярно оновлюйте антивірус.

5. Створіть територію безпечного інтернету. Використовуйте поновлюваний перелік безпечних для дитини сайтів.

Запропонуйте дітям пізнавальні, цікаві та захоплюючі інтернет-ресурси. Щоб захистити дітей від ризиків віртуального світу,використовуйте поновлюваний список рекомендованих сайтів для дітей.

Навчіть дитину правилам безпечної роботи у Мережі:

1. Роз'ясніть дитині важливість захисту своєї та чужої конфіденційної інформації:

o не можна викладати в інтернет інформацію про сім'ю та її фінансові справи,адреси проживання та навчання, номери телефонів, кредитної картки та банківські дані; нікому,крім батьків, не можна називати власні паролі до інтернет-сервісів (навіть найкращім друзям).

2. Навчіть дітей поводитися в інтернет так само, як у реальному житті.

У Всесвітній Мережі дитина має поводитися ввічливо, не робити нічого, що може образити інших людей або суперечить закону. Поясніть дітям, що в інтернеті також слід із повагою ставитися до людей та їх авторських прав. Незаконне копіювання та розповсюдження матеріалів, що є чиєюсь власністю, вважається крадіжкою.

3. Віртуальний співрозмовник може видавати себе за іншого.

Навчіть дитину не надто довіряти незнайомим людям у Мережі. Дитина повинна знати, що не можна призначати зустріч з віртуальними знайомими без дозволу батьків.

4. Віртуальний світ іноді коштує реальних грошей.

Завжди потрібно з'ясовувати, скільки коштують спеціальні інтернет-сервіси: наприклад, якою є повна вартість SMS в онлайн-грі. Якщо така інформація не очевидна для дитини, вона має звертатися за порадою до Вас. Допомагайте дітям розібратися, скільки насправді коштують такі SMS-послуги та чи дійсно необхідно їх надсилати.

5. Питати поради можна і потрібно.

Повідомте дитині, що вона може звернутися до вас у будь-якій ситуації, яка її турбує. Якщо в інтернеті (у повідомленні електронної пошти, на сайті, форумі, чаті) щось незрозуміло, хвилює чи загрожує, завжди необхідно звертатися за допомогою до батьків. Інформація та послуги в інтернеті не завжди безпечні, тому раніше, ніж завантажувати, встановлювати або зберігати будь-що з інтернету, треба отримати дозвіл батьків. Навчіть дитину перевіряти інформацію з Мережі за допомогою додаткових запитів і звернення до перевірених джерел.


Онлайн ігри: захоплення чи залежність?

Якщо міркувати тверезо ібез побоювань, онлайн-ігри— цесвіт фантазії іабсолютно іншої реальності. Діти іззадоволенням «занурюються» вказкові події, битви інепокояться засвоїх героїчних персонажів. Вони відчувають себе комфортно уфантастичному світі. Але іноді буває перебір: дитина може ненажарт захопитися іграми вІнтернеті, несприймати навколишню реальність іототожнювати себе зсупергероями. Чиварто хвилюватися?

Уявляючи себе героєм віртуальних ігор, дитина отримує можливість певної самореалізації. Він приміряє досебе якості супергероя: сміливість, силу, надздібності тощо. Але повернення дореальності позбавляє його таких можливостей іробить безпорадним перед щоденними проблемами.

Досить часто онлайн-ігри призводять допогіршення емоційного тапсихологічного стану дитини:

  • зміни емоційного стану;
  • зростанню тривоги;
  • зростанню роздратування;
  • зниженню самооцінки;
  • порушенню соціалізації.

Якуберегти дитину від виникнення подібних наслідків? Для початку батькам рекомендовано стежити зачасом, який їхнє чадо проводить перед екраном монітора, іобмежувати його.

Норми, визначені Міністерством охорони здоров’я України— час використання комп’ютера протягом тижня:

— 6років— 30-45 хвилин;

— 7-8 років— 2години, але небільше 1години надобу;

— 9-11 років— 2години, але небільше 1години надобу;

— 12-14 років— 2,5години, але небільше 1години надобу;

— 15-16 років— 7годин, але небільше 1години надобу.

Завантаження та крапля хитрості

Спробуйте зацікавити дитину яскравістю реального життя: подорожуйте якомога частіше, запрошуйте друзів угості, відвідуйте кінотеатри, аквапарки, кав’ярні тапросто гуляйте помісту.

Спілкуйтеся здітьми якздорослими: пояснюйте їмвідмінність між онлайн-іграми іреальністю, оберігайте їхвід розчарувань при переході дозвичайного життя, недопускайте надмірного захоплення віртуальним світом ікожен день говорітьїм, щовони для вас справжні інайкращі супергерої!

Мивпевнені, щоваша активність— цевже перший ідуже важливий крок допідтримки ізахисту дитини. Тисніть like, діліться здрузями істаньте частиною руху «Розкажи дітям про безпеку вІнтернеті»!


РІВЕНЬ ОБІЗНАНОСТІ УКРАЇНЦІВ ЩОДО БЕЗПЕКИ ДІТЕЙ В ІНТЕРНЕТІ

З кожним новим поколінням підвищується рівень проникнення Інтернету в сім’ї. Сьогодні все більше дітей користуються Інтернетом для спілкування, пошуку інформації, ігор, завантаження мультимедійного контенту. Але з розширенням можливостей в онлайні збільшується і кількість ризиків. Що ж може трапитись у реальному житті через безтурботну віртуальну поведінку? Чи знають про це діти? А батьки? Чи усвідомлюють вони необхідність навчання не просто тому, як користуватися мережею Інтернет, а ще й тому, як уникнути небезпечних ситуацій? Чи можна віднести це до сфери компетенції шкіл?У відповідь на ситуацію, коли українська громадськість не до кінця усвідомлює всі можливі ризики в Інтернеті, у 2008 році компанія «Майкрософт Україна» ініціювала створення Коаліції за безпеку дітей в Інтернеті. За цей час було проведено багато активностей та науково-освітньої діяльності.

У 2011 році у рамках програми Microsoft «Партнерство в навчанні» кафедрою превентивної роботи та соціальної політики ЮНЕСКО в Україні було проведено Всеукраїнське широкомасштабне дослідження «Рівень обізнаності українців щодо питань безпеки дітей в Інтернеті». Детальне дослідження вперше було проведено в Україні. Його результати наведені нижче.

Ключові результати:

З 96% дітей-користувачів Інтернету віком від 10 до 17 років 51% не знає про небезпеки в мережі.

52% дітей виходять в Інтернет передусім для спілкування у соціальних мережах, де залишають свій номер мобільного телефону (46%), домашню адресу (36%), особисті фото (51%).

44% дітей знаходяться у потенційній зоні ризику (розміщують особисту інформацію) і 24,3% вже були в ризикованих ситуаціях (ходили на зустріч з віртуальними знайомими). У віковій групі від 15 до 17 років цей показник досягає 60,3%.

72,5% дітей хочуть отримувати більше інформації про те, як убезпечити себе в Інтернеті. 77% батьків також висловили бажання більше дізнатися про безпеку Інтернету для дітей.

У сім’ях діти краще за батьків розбираються у комп’ютері та Інтернеті. З 81% батьків, у яких на домашньому комп’ютері є антивірус, 95% зазначили, що його установкою і налаштуванням займалася дитина.

Думку про те, що навчати дітей безпеці в Інтернеті повинні вчителі, розділяють 95% батьків і лише 13% самих вчителів.

На які ризики діти наражають себе в Інтернеті?

Серед ризиків в Інтернеті діти одразу називають найвідоміші: віруси – 39%, «дорослий» контент (маються на увазі сайти із порнографічним змістом) – 21%, Інтернет-залежність – 19% та шахрайство (мається на увазі викрадення особистої інформації і паролів, банківської інформації, шахрайство за допомогою Інтернет-магазинів та онлайн-сервісів з платними СМС) – 3,45%.

Дослідження показало: що дорослішою стає дитина, то більш безтурботно вона починає поводити себе в Інтернеті. Так, на реальну зустріч з людиною, з якою знайомі лише віртуально, вже ходили майже 12% опитаних дітей віком 10-11 років та більше ніж 60% підлітків 15-17 років.

Дані про своїх батьків у мережі (місце роботи, посада) залишили 0,4 дітей віком 10-11 років та 6,5% 15-17-річних

Найпопулярніші за відвідуваністю серед дітей ресурси в Інтернеті – соціальні мережі – містять найбільшу загрозу з точки зору доступності особистої інформації для сторонніх осіб. У соціальних мережах свій особистий номер телефону вже залишили 46% дітей 10-17 років, вказали домашню адресу – 36%, розмістили особисті фотографії – 51%.

При цьому показово, що від загальної кількості бажаючих отримати більше інформації про ризики в Інтернеті (72,5% респондентів-дітей) більшість – 89% хоче знати більше саме про захист у соціальних мережах.

Що думають батьки про безпеку дітей в Інтернеті?

Рівень користування Інтернетом серед батьків нижчий ніж серед дітей і становить 70,6%. У сім’ях діти краще за батьків розбираються у комп’ютері та Інтернеті. З 81% батьків, які підтвердили, що у них на домашньому комп’ютері встановлено антивірус, 95% вказали, що його установкою та налаштуванням займалась дитина.

На думку батьків, можливість викрасти дитину, використовуючи Інтернет, більш ніж реальні – так вважають 76% опитаних. Але при цьому 73% батьків вважають, що вони знають про небезпеку в Інтернеті, і що саме їхня дитина також захищена у мережі, тобто знає про ризики і може їх уникнути.

81% батьків підтвердили, що використовують вдома батьківський контроль. 56% з цього числа мали на увазі не програмне забезпечення, а саме психологічний контроль з боку батьків: питають, які сайти відвідують, чи є проблема у мережі та інше. Насправді «батьківський контроль» – це програмний продукт, який дозволяє значно убезпечити перебування дитини у мережі Інтернет.

Про те, що їхні діти користуються Інтернетом в Інтернет-кафе та у школі, батьки, виходячи з дослідження, не підозрюють. Місцями виходу в Інтернет вони назвали дім (69%) та дім друзів (30%). Але при цьому більше 16% дітей (у віковій групі 10-11 років цей показник досягає 30%) періодично виходять в мережу з Інтернет-кафе.

Також 81% батьків, які впевнені у безпеці своєї дитини в Інтернеті, вважають (часто помилково), що їхня дитина повідомить їх про заплановану зустріч з віртуальним знайомим (але 75% дітей, що проводили такі зустрічі, приховують цю інформацію від батьків).

97% батьків впевнені у необхідності навчати дітей безпеці в Інтернеті в рамках шкільної програми, у той же час 72% покладають цю відповідальність і на себе.

Чи готові вчителі навчати дітей питанням безпеки у мережі Інтернет?

Серед вчителів рівень користування Інтернетом вищий, ніж серед батьків – 83%. Про свої знання з приводу небезпек у мережі завили 85% вчителів і 27% дійсно з ними знайомі. При цьому 68% вважають, що тема безпеки у мережі – чергова реклама антивірусного програмного забезпечення.

Учителі – найбільш обізнана аудиторія дослідження. Серед ризиків у мережі вчителі називають шахрайство – 48,8%, віруси – 21,3%, прояви насильства над дітьми (мається на увазі як психологічне насильство під час перегляду певних матеріалів, так і реальне насильство внаслідок активності в Інтернеті) – 20,7%. При цьому, незважаючи на обізнаність, 68,3% вчителів вважають, що питання небезпеки в Інтернеті більше рекламується виробниками антивірусного ПЗ, ніж реально існує.

Як один із методів підвищення рівня безпеки у мережі 93% опитаних вчителів пропонують обмежити перебування дітей онлайн, при цьому 55,5% зразу ж вказують на те, що це буде не результативно.

96% вчителів погоджуються, що дітей треба вчити основам безпеки у мережі. Але при цьому тільки 13% з них впевнені, що цим повинна займатися школа, і 56% - делегують цей обов’язок батькам. 78% думають, що бесіди з дітьми у школі на тему безпеки в Інтернеті будуть дуже корисними. Але 65% впевнені у тому, що проводити їх повинні спеціалісти, а не вчителі даної школи (як варіант, вчителі, запрошені з іншої школи).

Як висновок можна констатувати недостатній рівень поінформованості дітей на тему безпеки в Інтернеті при високому рівні ризиків, які можуть трапитись з дітьми у мережі. До того ж зовсім недостатнім є рівень залученості батьків та вчителів у процес виховання культури безпечного користування Інтернетом серед дітей.

Про дослідження

Дослідження «Рівень обізнаності українців у питаннях безпеки дітей в Інтернеті» було проведено кафедрою превентивної роботи та соціальної політики ЮНЕСКО у жовтні, 2010 - січні, 2011. Вибірка дослідження становила 16850 респондентів, у тому числі 7600 дітей віком від 10 до 17 років, 4000 батьків та 5150 вчителів. Дослідження проводились в 11 областях України: Харківській, Тернопільській, Рівненській, Львівській, Київській, Запорізькій, Черкаській, Донецькій, Луганській, Житомирській областях і АР Крим. Анкетування проводилось в обласному центрі та трьох районних центрах у кожній згаданій області.

Усі права та результати дослідження належать компанії «Майкрософт Україна». Посилання на «Майкрософт Україна» при використанні його результатів є обов’язковою.


Десять фактів для безпеки дітей в Інтернеті

Інтернет може бути прекрасним місцем як для навчання, так і для відпочинку і спілкування з друзями. Але, як і весь реальний світ, Мережа теж може бути небезпечна. Перед тим як дозволити дітям виходити в інтернет самостійно, слід встановити ряд правил, c якими повинен погодитися і ваша дитина. Якщо ви не впевнені, з чого почати, ось кілька рекомендацій, як зробити відвідування інтернету для дітей повністю безпечним.

1. Заохочуйте дітей ділитися з вами їх досвідом в інтернеті. Відвідуйте Мережа разом з дітьми.
2. Навчіть дітей довіряти інтуїції. Якщо їх в інтернеті що-небудь турбує, їм слід повідомити про це вам.
3. Якщо діти спілкуються в чатах, використовують програми миттєвого обміну повідомленнями, грають або займаються чимось іншим, що вимагають реєстраційного імені, допоможіть дитині його вибрати і переконайтеся, що воно не містить ніякої особистої інформації.
4. Наполягайте на тому, щоб діти ніколи не видавали своєї адреси, номера телефону або іншої особистої інформації; наприклад, місця навчання або улюбленого місця для прогулянки.
5. Поясніть дітям, що різниця між правильним і неправильним однакова: як в і інтернеті, так і в реальному житті.
6. Навчіть дітей поважати інших в інтернеті. Переконайтеся, що вони знають про те, що правила гарної поведінки діють скрізь - навіть у віртуальному світі.
7. Наполягайте, щоб діти поважали власність інших в інтернеті. Поясніть, що незаконне копіювання чужої роботи - музики, комп'ютерних ігор та інших програм - є крадіжкою.
8. Скажіть дітям, що їм ніколи не слід зустрічатися з друзями з інтернету. Поясніть, що ці люди можуть виявитися зовсім не тими, за кого себе видають.
9. Скажіть дітям, що не все, що вони читають або бачать в інтернеті, - правда. Привчіть їх запитувати вас, якщо вони не впевнені.
10. Контролюйте діяльність дітей в інтернеті за допомогою сучасних програм. Вони допоможуть відфільтрувати шкідливий вміст, з'ясувати, які сайти відвідує дитина і що він робить на них.

Безпечне використання Інтернету дітьми різного віку

До 7 років

Гарні звички у дітей виробляються вже під час перших відвідуваннь Інтернету. А оскільки діти дошкільного віку намагаються дотримуватись встановлених батьками правил, то це не лише впливає на їх виховання, а й сприяє розвитку користувацьких навичок.
Діти віком до 7 років не завжди можуть розуміти розміщену в Інтернеті інформацію, зокрема відрізняти корисну інформацію від некорисної, наприклад, фактичний вміст від реклами. Батьки повинні допомагати своїм дітям знаходити підходящий матеріал. Діти часто не бачать різниці між використанням Інтернету або ігор та створенням малюнків на комп'ютері.
Батькам потрібно встановити правила використання комп'ютера дітьми віком до 7 років.
Час, проведений за комп'ютером, має бути обмеженим, щоб не шкодити здоров’ю.
Комп'ютер має стояти у кімнаті, якою користуються всі члени сім’ї, наприклад у вітальні. Бажано, щоб біля дошкільнят під час використання ними Інтернету знаходився хтось із дорослих.
Доступ дітей дошкільного віку до Інтернету повинен бути обмеженим знайомими сайтами, що заздалегідь визначені батьками. Більш досвідчені діти можуть шукати знайомі сайти за допомогою меню «Вибране» у веб-браузері.
Найбезпечнішим рішенням є створення для дитини персонального операційного середовища, де доступ до Інтернету обмежено лише визначеними сайтами.

Від 7 до 9 років

Діти молодшого шкільного віку використовують Інтернет не лише вдома, а й у друзів та у школі. Батьки мають виробити відповідні правила щодо використання Інтернету їхніми дітьми. Діти віком від 7 до 9 років вже можуть розуміти побачене. Однак вони не вміють користуватися матеріалом, який пропонує Інтернет, зокрема матеріалом (зображеннями, текстами або звуками), який не відповідає їхнім віковим особливостям. Розповіді про це та пояснення різних речей, з якими діти можуть зіштовхнутися в Інтернеті, допоможуть їм стати відповідальними і спроможними працювати самостійно і безпечно в онлайні. Щоб допомогти своїм дітям, батьки можуть поділитися власними думками та досвідом щодо використання Інтернету.
Діти у віці від 7 до 9 років ще потребують нагляду та контролю з боку батьків під час використання Інтернету. Батькам потрібно виробити правила щодо використання Інтернету їхніми дітьми, а потім коригувати їх у міру дорослішання дітей.
Вдома використовувати Інтернет варто все ще у присутності батьків. Це гарантує, що вони будуть поруч з дітьми у будь-якій проблемній ситуації.
Якщо комп'ютер стоїть у загальній кімнаті, використання Інтернету стає частиною повсякденного життя сім’ї.
Дитина може ще не бути спроможною самостійно визначити надійність веб-сайту, тому вона повинна завжди звертатися за дозволом батьків, перш ніж розмістити особисту інформацію в Інтернеті.
Чат-кімнати та інші види публічного онлайнового спілкування можуть бути все ще непідходящими для дитини. Адреса електронної пошти, використовувана у цьому віці, має бути спільною сімейною адресою електронної пошти.
Створення облікового запису для дитини з обмеженими користувацькими правами допомагає їй навчитися використовувати комп'ютер самостійно.
Програми фільтрування також можуть запобігти доступу до непідходящих сайтів, але батьки все ще повинні контролювати дітей під час користування ними Інтернетом.

Від 10 до 12 років

Школярі, можливо, вже знають, як використовувати Інтернет у різних цілях. Батьки можуть підтримати свою дитину, ознайомившись із сайтами, якими користуються їхні діти відома, дізнатися про їхнє хобі або інші інтереси, пов’язані з мережею. Дорослі можуть також використовувати Інтернет для планування певних подій, які стосуються всієї сім’ї. Це дає змогу батькам і дітям обговорювати сайти, які є надійними і заслуговують на довіру, а також де можна знайти достовірну та якісну інформацію. Щоб дізнатися, як перевірити веб-сайт, скористайтеся порадами, що містяться за адресою http://www.demos-internet.ru/services.ssl.description.html.
Діти у віці від 10 до 12 років все ще потребують контролю з боку батьків, а також мають дотримуватись правил використання Інтернету. Однак деякі діти можуть порушувати правила й уникати нагляду батьків, якщо вони вважатимуть, що їх занадто обмежують або не задовольняють їхні потреби.
Батьки мають домовитись із дітьми про те, що їм дозволено робити в Інтернеті, а що - ні. Приклади: відповідальність відправника повідомлення, завантаження файлів і авторські права, встановлення програм.
Узгодьте з дітьми, яку особисту інформацію вони можуть розміщувати в Інтернеті, а також розкажіть їм про ризики, пов'язані з розкриттям такої інформації.
Діти вже зацікавлені у використанні чатів або IRC, тому батьки повинні розповідати їм про безпечне спілкування, а також слідкувати за тим, як їхня дитина спілкується в онлайні.
Багато дітей є цікавими і допитливими, тому батьки такім дітям особливо мають наголосити на потребі безпечного й обережного використання Інтернету.
Необхідно регулярно оновлювати засоби безпеки комп’ютера.

Від 13 до 15 років

Для дітей у цьому віці Інтернет стає частиною їхнього життя. Вони знайомляться з новими людьми і проводять чимало часу в онлайні, шукають необхідну інформацію, яка має відношення до їхньої шкільної роботи або відповідає їхнім інтересам. Завдяки більш високому рівню грамотності це відкриває багато можливостей використання Інтернету. Іноді батькам важко дізнатися про те, що роблять їхні діти в онлайні. У цьому віці діти також йдуть на ризик і випробовують свої можливості — технічні обмеження і заборони можуть не бути ефективним шляхом підвищення безпеки в онлайні.
13-15-річні діти можуть тримати у секреті те, що вони роблять в Інтернеті, особливо якщо батьки раніше не цікавилися, як їхня дитина використовує мережу. Тому важливим є відкрите спілкування і зацікавленість батьків у тому, що робить дитина в Інтернеті.
Діти у віці від 13 до 15 років, як і раніше, повинні дотримуватися встановлених правил використання Інтернету.
Деякі підлітки все ще не можуть оцінювати деякі речі й потребують поради дорослої людини, наприклад, у таких питаннях, як розміщення особистих даних в онлайні.
Питання етики і відповідальність користувача Інтернету є більш важливими темами для розмови. Наприклад, незаконні завантаження, етикет у мережі та авторські права. Діти мають нести відповідальність за те, що вони публікують в онлайні, включаючи їхню особисту інформацію або інформацію, яка може бути незаконною.
Батьки повинні проявляти до «онлайнових друзів» дитини інтерес. Також їм варто знати, хто та людина, з якою їхня дитина познайомилася в онлайні та збирається зустрітися.
Батькам слід уникати занадто емоційних реакцій, навіть якщо вони дізнаються про те, що трапилося щось «неприємне», коли їхня дитина була в онлайні. Батьки все ще можуть скеровувати дитину до відповідного вмісту. Наприклад, існують гарні доступні онлайнові ресурси про сексуальність та здоров'я, призначені для молодіжної аудиторії. Молодь має бути упевнена в тому, що вони можуть поговорити з батьками про будь-що, що примушує їх почувати себе незручно в онлайні.

Кiлькiсть переглядiв: 447

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.